Dlouho jsem přemýšlela, jestli se mám s tímhle
psát nebo ne. Státnice a tak. Pak jsem to taky chtěla zveřejnit až po volbách,
že by to jako mělo lepší pointu. Ale přišel momentální impuls a usoudila jsem,
že nastal čas na tento drobný hate (i když převládající emocí je teda spíš
smutek než vztek...no, i když...). Jeho výhoda totiž je, že na výsledku voleb
nijak nezávisí. I kdyby se pozítří ukázalo, že vyhrála Bobošíková (sit venia
formulas), větší zklamání by to nebylo.
První krok zklamání se dostavil, když jsem si ve volební kalkulačce přečetla, že Zuzana Roithová by byla pro zákaz stavby mešit v České republice. Je teď úplně jedno, že reálně by neměla zas takovou šanci to ovlivnit, maximálně by nevetovala zákon, který by to prosazoval (což je ovšem taky poměrně podstatné, vetování zákonů, které odporují lidským právům, jsou jednou z hlavních věcí, které od prezidenta očekávám). Nikoho, kdo si myslí něco takového, za prezidenta nechci, nechci ho dokonce ve vůbec žádné veřejné funkci, pokud možno ani jako úředníka na ministerstvu. Roithová tomu navíc dodala šťávu svým brilantním zdůvodněním, sděleným přes email, ve kterém se psalo, že dokud se nebudou moct stavět kostely v Íránu, neměly by se stavět ani mešity u nás. Pokud někomu přijde, že to je zdůvodnění logické, tak prosímpožádejte o odebrání volebního práva zascrolujte dolů, napíšu tam
nějaké stručné zdůvodnění. I lidé, kteří upřímně nesnáší islám, by měli
přinejmenším shledávat „lehce problematickým“, že takovýto zákaz (a
s takovýmto odůvodněním) odporuje naší ústavě, respektive Listině, která
je její součástí. Nevím, jestli to paní prezidentská kandidátka neví nebo
jestli jí je to jedno, a nevím, která z těch možností je smutnější.
To bylo tedy první zklamání. O Zuzaně Roithové jsem měla poměrně pozitivní představu, především díky její akci proti ACTA. Tušila jsem samozřejmě, že jelikož je lidovecká politička, nejspíš se s ní neshodnu v názoru na zákaz interrupcí a homosexuály, ale doufala jsem, že se třeba ukáže, že patří k těm rozumně umírněným. Inu, nestalo se tak. Ale kdybych psala blogy pokaždé, když mě zklame nějaký politik, byla by tahle stránka výrazně živější. V tom jádro pudla nespočívá.
První krok zklamání se dostavil, když jsem si ve volební kalkulačce přečetla, že Zuzana Roithová by byla pro zákaz stavby mešit v České republice. Je teď úplně jedno, že reálně by neměla zas takovou šanci to ovlivnit, maximálně by nevetovala zákon, který by to prosazoval (což je ovšem taky poměrně podstatné, vetování zákonů, které odporují lidským právům, jsou jednou z hlavních věcí, které od prezidenta očekávám). Nikoho, kdo si myslí něco takového, za prezidenta nechci, nechci ho dokonce ve vůbec žádné veřejné funkci, pokud možno ani jako úředníka na ministerstvu. Roithová tomu navíc dodala šťávu svým brilantním zdůvodněním, sděleným přes email, ve kterém se psalo, že dokud se nebudou moct stavět kostely v Íránu, neměly by se stavět ani mešity u nás. Pokud někomu přijde, že to je zdůvodnění logické, tak prosím
To bylo tedy první zklamání. O Zuzaně Roithové jsem měla poměrně pozitivní představu, především díky její akci proti ACTA. Tušila jsem samozřejmě, že jelikož je lidovecká politička, nejspíš se s ní neshodnu v názoru na zákaz interrupcí a homosexuály, ale doufala jsem, že se třeba ukáže, že patří k těm rozumně umírněným. Inu, nestalo se tak. Ale kdybych psala blogy pokaždé, když mě zklame nějaký politik, byla by tahle stránka výrazně živější. V tom jádro pudla nespočívá.
Mám v podstatě značně elitářské vidění světa. Znamená
to ale taky, že na lidi s nižším vzděláním, inteligencí a z méně
kulturního (v tom nejširším slova smyslu) sociálního prostředí mám menší
nároky. Nijak mě nezaráží ani nepobuřuje, že Miloš Zeman má v průzkumech
tak velké preference. Domnívám se, že pro člověka, který nikdy nebyl veden
k přemýšlivosti a k pídění se po souvislostech, a nikdo z jeho
okolí to nedělá, není vůbec jednoduché zjistit, že Zeman není vhodným
kandidátem. Opoziční smlouva je dávno a excesy vlád, které přišly po ní, ji
v paměti značně překryly. Volba Zemana je pro mě u takového člověka pochopitelná. (Tím raději samozřejmě jsem, když mě
někdo příjemně překvapí.)
Většina mých přátel ovšem z titulu svého vzdělání nebo
toho, jak o sobě mluví a co si o sobě myslí, do této oblasti nepatří, a tudíž
na ně mám nároky vyšší. Jsou oblasti, na které můžeme mít zkrátka různý názor.
Například pro mě se Schwarzenberg stal nevolitelným ve chvíli, kdy jsem
zjistila, že chce vyznamenat Mašíny. To je pro mě nepřijatelné, ale pokud má
někdo na tyto odbojáře jiný názor, tak budiž. Já se s ním budu ochotně
hádat, třeba i do krve, ale ve skutečnosti úplně chápu, že na to někdo může
nahlížet jinak.
Jsou ovšem oblasti, kde podle mého tahle legitimní názorová
pluralita neplatí. Pokud se se mnou někdo neshodně v názoru, že není
vhodné mlátit náhodné lidi na potkání, protože se mi nelíbí jejich tričko, nepovažuji
to za „prostě jen jiný názor“, ale považuji toho člověka za nebezpečného
agresora (případně agresora-teoretika). Každý má samozřejmě tuhle hranici
nepřijatelnosti nastavenou jinak, a lze ji mít nastavenou i příliš široce – tak
se ostatně pozná extremista či fundamentalista, že je zcela neschopen
kompromisů, protože jakýkoliv ústupek od jím vyznávaného proudu už je
nepřijatelný.
Lze ji ale mít nastavenou i příliš úzce. Těžko se hledá
nějaké exaktní určení, kde by tedy měla být, ale myslela bych si, že obsah
Listiny (nebo možná ještě lépe Univerzální deklarace lidských práv) je takový
celkem dobrý základ. Pochopitelně pak můžeme vést dlouhé spory o interpretaci,
ale řekněme, že něco, co ji explicitně porušuje, není úplně v pohodě.
A teď se konečně dostávám k pointě. Bohu díky se mezi
mými přáteli neozval nikdo, kdo by na informaci o tom, že Roithová chce zakázat
stavbu mešit, reagoval nadšenými výkřiky obdivu. Na druhou stranu se ale
neozval ani nikdo, kdo by to jednoznačně odsoudil a konstatoval, že tím se tato
kandidátka stává nepřijatelnou.* Viděla jsem různé reakce, od částečného
pochopení („no mě ten islám taky znepokojuje, já jí trochu rozumím“)
k takovému mírnému osobnímu nesouhlasu („nelíbí se mi to, no“). Dostalo se
mi například i údivu, proč mě to tak rozčiluje, a jiným je to zase zkrátka
úplně jedno. Jmenované pohledy na věc jsem přitom často slyšela od lidí, jejichž
názorů a erudice si upřímně vážím, a v některých případech je navíc
obdivuji i v tom lidském slova smyslu.
Tohle tedy pro mě bylo největší zklamání prezidentských
voleb, které těžko něco překoná.
Jako vysvětlení jejich lhostejnosti mě napadají dvě
možnosti, a nevím, která je pochmurnější. Buď to znamená, že jsou ve
skutečnosti skrytí islamofobové. Třeba si to ani sami nepřiznají, ale stejně
vůči islámu cítí jistou nedůvěru a obavy, a byli by přece jenom raději, kdyby u
nás moc muslimů nebylo, takže ačkoliv vlastně vědí, že zakázat stavbu mešit
není úplně košer, přece jenom proti tomu moc brojit nebudou, protože ti
muslimové. Kdyby to reálně hrozilo, dost možná by se v nich probralo
jejich lepší já a nakonec by byli proti, ale někdo, kdo takový názor teoreticky
hlásá, se z jejich pohledu nestává nepřijatelným. Přece jenom, muslimové.
Druhá možnost, přece jen asi horší, je, že jde zkrátka jen o
to, že se jich to netýká. Muslimové nejsou, do mešity nechodí, tak co by se tím
zabývali, žejo. Ostatně já určitě taky čelím či budu čelit podezření, že můj
odpor je daný pouze mou islamofilií. Těžko s tím můžu dělat něco jiného
než říct, že by můj postoj byl stejný, kdyby Roithová chtěla zakázat
hinduistické chrámy, starořecké chrámy, novopohanské chrámy, metalové koncerty,
hiphopové koncerty, tetovací salony, Evu a Vaška, výstavy moderního umění,
gay bary, kliniky plastické chirurgie nebo porno. Nebo prostě cokoliv, co nemá
jasný přímý negativní efekt. Je jedno, jak je mi to osobně sympatické, principiálně s tím přece nemůžu souhlasit. Protože jestli se všichni
budeme zajímat jen o to, co se nás přímo dotýká, tak jsme, vážení přátelé,
v prdeli.
*Ukázalo se, že u jednoho člověka jsem špatně interpretovala jeho reakci a ve skutečnosti znechucen byl, a na základě tohoto blogu se ozvali i další. Takže...není to tak zlé, jak to vypadalo.
(A teď tedy to vysvětlení, proč je argumentace Roithové špatně.
Jednak po technické stránce, kostely v Íránu nejsou přímo zakázané, jen se musí žádat o povolení ke stavbě a „shodou okolností“ nebyla od islámské revoluce žádná stavba povolena. Kostelů je tam ale poměrně dost, rozhodně je tam víc kostelů na křesťana než u nás mešit na muslima. To je ovšem technikálie (byť taková, která ukazuje, že Roithová moc neví, o čem mluví), mohla si vybrat příklad Saúdské Arábie a tyhle výhrady by neplatily.
Jednak po technické stránce, kostely v Íránu nejsou přímo zakázané, jen se musí žádat o povolení ke stavbě a „shodou okolností“ nebyla od islámské revoluce žádná stavba povolena. Kostelů je tam ale poměrně dost, rozhodně je tam víc kostelů na křesťana než u nás mešit na muslima. To je ovšem technikálie (byť taková, která ukazuje, že Roithová moc neví, o čem mluví), mohla si vybrat příklad Saúdské Arábie a tyhle výhrady by neplatily.
Teď k tomu podstatnému. Především: je to aplikování
kolektivní viny, a to ještě naprosto absurdním způsobem.
Co má český konvertita, nebo přistěhovalec ze Sýrie, nebo
potomek palestinského uprchlíka, společného s tím, že v Íránu a v Saúdské se
nesmějí stavět kostely? Není to ani jejich země (i kdyby byla, bylo by to
špatně, protože oni ta vládní rozhodnutí nedělají, a pokud žijí u nás, tak
dokonce ani tu vládu nevolí - nehledě na to, že v Íránu je to s těmi volbami
pochybné a v Saúdské vůbec nejsou, takže její občané nesou za politiku své
vlády nulovou odpovědnost). V případě Íránu to dokonce ani není stejné etnikum
a stejná konfese, nemluví ani stejným jazykem, i když budeme mluvit o arabských
muslimech u nás. Proč by oni měli být trestáni za to, že vláda v jakési zemi,
se kterou oni nemají nic společného, shodou okolností vyznává stejné
náboženství a aplikuje ho idiotským způsobem? Zakazují se snad v Turecku
křesťanské kostely proto, že ve Švýcarsku zakázali minarety?
To samo o sobě by úplně stačilo, dále například hraje roli
staré dobré maminčino „a když Anežka Vopičková skočí z okna, uděláš to
taky?“ My si přece hrajeme na to, že jsme lepší režim než Írán, tak jak můžeme
najednou chtít přebírat právě ty jejich praktiky, které odsuzujeme? Chceme se
jim co nejvíc připodobnit?
Dále, ve zkratce, Írán netvrdí, že je liberální režim v
našem slova smyslu, má jinou koncepci státu. I v rámci té koncepce by se daly
některé věci vytknout, ale rozhodně se s nimi můžeme obtížně poměřovat,
jestliže oni jsou islámská republika a my tvrdíme, že jsme liberální
demokracie. Z tohoto hlediska by podle mě bylo horší, kdybychom my zakázali
mešity než oni kostely, protože my bychom se zpronevěřovali vlastním ideálům.
Navíc pro nás by to byl - za naší perspektivy - krok zpět.
A za poslední, tento druh "výměnného obchodu" nikdy v západním právu nefungoval a nemá v něm naprosto žádnou tradici. Ani v islámském právu, když už jsme u toho.)
A za poslední, tento druh "výměnného obchodu" nikdy v západním právu nefungoval a nemá v něm naprosto žádnou tradici. Ani v islámském právu, když už jsme u toho.)
No comments:
Post a Comment